Zajmuję się fotografowaniem ciemnią optyczną, najprostszą metodą
rzutowania obrazu na materiały światłoczułe.
Nie stosuję soczewek, zapraszam wszechobecną energię do bezpośredniej
współpracy.
Nie stawiam Światłu, żadnych żądań czy ograniczeń, zapraszam je łagodnie
do wnętrz moich prostych kamer; rejestruję, dokumentuję, poznaję.
Fotografowanie ciemną optyczną jest w większości nieprzewidywalne,
konstruując najprostsze rejestratory, spodziewam się zadowalających
efektów, czasem żadnych.
Manipuluję ogniskową i średnicą otworka, przewiduję i nie przewiduję.
Proste kamery rejestrują rzeczywistość absolutną, niedoskonałość kadru,
niedoskonałość mojego postrzegania świata.
Wykonanie camery obscury nie jest wyjątkowym zdarzeniem, to wyjątkowo
proste czynności.
Wyjątkowym natomiast dla mnie zdarzeniem jest uzyskany fotogram, mój
wizualny antyobraz.
Używam materiałów negatywowych, pozytywowych i natychmiastowych, błon
graficznych oraz papierów światłoczułych.
W pracy ciemniowej stosuję w większości metodę heliobromu oraz metodę
dev-spray, na papierach bromowych i multigrade'owych.
Od kilku lat realizuję konsekwentnie trzy projekty:
"weAreChildrenOfOneGod", "Possession" oraz "forestPeople".
Są one wynikiem moich przemyśleń i próbą uporządkowania zdarzeń, które
są moją przeszłością i teraźniejszością.
I concentrate on the camera obscura photography - the simplest way of
projecting the image on the photosenstive materials.
I don't use the lenses, I invite the omnipresent energy for direct
cooperation. I don't put any limitations to the light.
I invite it to the interiors of my simple cameras, register, document
and try to get to know it.
Camera obscura photography is mostly unpredictable. While constructing
these simple registrators I expect just a satisfying effect and
sometimes I don't expect any effect at all.
I manipulate with the focal and the pinhole diameter. I predict and
don't predict. My simple cameras register the absolute reality, the
frame imperfection. To creation of a pinhole camera is not a special
thing. It’s just a simple thing. A special thing to me is the
effect, my visual antiPicture. I use negative, positive, instant,
immediate films and photosensitive papers. In my work to the dark room
I mostly use heliobrom and dev-spray methods with the bromine and
multigrade papers. Since a few years I have been working on three
projects titled "weAreChildrenOfOneGod", "Possession" and
"forestPeople". These are the results of my considerations and my
attempt to organize the affairs which are my past and present time.
Robert Panas/invention
2009/Białystok/Polska
Web: Robert Panas
Robert Panas, wystawa
Strona: [1] 2 3 4 5 6
|